loading...
تحقیقات دانشجویی و دانش اموزی منبع:masterdoc.ir
s1x بازدید : 242 سه شنبه 16 آذر 1395 نظرات (0)

 

 

چرایی عصمت ائمه (علیهم السلام) ؟

چرا چهارده معصوم (علیهم السلام) ائمه می‏شوند و ما انسان‏های معمولی نمی‏توانیم به آن مقام برسیم؟ با توجه به این كه مقدمات این امر اكتسابی است، آن هاچه عملی انجام می‏دهند كه الگو می‏شوند؟

برای پاسخ به این پرسش باید به سه واقعیت معرفت پیدا كرد .

1 . پیامبران و امامان (علیهم السلام) دارای اراده بشری‏اند; مانند دیگر مردم زندگی می‏كنند; برای تحصیل هر چه بیش‏تر مقامات معنوی می‏كوشند و اهل صبر و جهاد و زهد و تقوایند .

2 . خداوند متعال به قابلیت ممتاز پیامبران و امامان برای تحصیل مقامات معنوی و شایستگی آنان برای به عهده گرفتن مسؤولیت هدایت جامعه علم دارد . درحقیقت همان قابلیت و شایستگی آنان موجب گزینش آنان می‏شود .

آیات و روایات فراوانی بر این دو واقعیت گواهی می‏دهد:

«وجعلنا منهم ائمة یهدون بامرنا لما صبروا و كانوا بایتنا یوقنون; و چون شكیبایی كردند و به آیات ما یقین داشتند، برخی از آنان را پیشوایانی قرار دادیم كه به فرمان ما [مردم را] هدایت می‏كردند .»

«الله اعلم حیث‏یجعل رسالته; خداوند بهتر می‏داند رسالتش را كجا قرار دهد .»

3 . سپردن هر مسؤولیتی با دادن امكانات لازم همراه است . امامت جامعه از این قاعده مستثنا نیست . از این رو، خداوند آنان را از علم لازم برای به عهده گرفتن مسؤولیت امامت‏بهره‏مند می‏گرداند . این ویژگی هنگام به عهده گرفتن مسؤولیت‏برای امامان (علیهم السلام) محسوس می‏شود; چنان كه درباره امام هادی (علیه السلام) می‏خوانیم: «یكی از یاران ایشان به نام «هارون به فضیل‏» در كنارشان بود كه ناگاه امام فرمودند: «انالله و انا الیه راجعون‏» ابی جعفر [امام جواد (علیه السلام) در گذشت . به حضرت عرض شد: از كجا دانستید؟ فرمود: در برابر خدا فروتنی و خضوعی در دلم افتاد كه برایم سابقه نداشت .مسترداک

در اوایل دعای ندبه به مجموع این سه واقعیت نورانی اشاره شده است: «بعد ان شرطت علیهم الزهد فی درجات هذه الدنیا الدنیه و زخرفها و زبرجها فشرطوا لك ذلك و علمت منهم الوفاء به فقبلتهم و قربتهم و قدمت لهم الذكر العلی و الثناء الجلی و اهبطت علیهم ملائكتك و كرمتهم بوحیك و رفدتهم بعلمك; [آنان را برگزیدی . . .] بعد از آن كه بر آن‏ها شرط كردی نسبت‏به دنیا و زینت زیورها زهد بورزند، آنان نیز این شرط را پذیرفتند و دانستی كه آنان به آن شرط وفا دارند . پس آن‏ها را پذیرفتی و به خود نزدیك ساختی و یاد بلند و ستایش ارجمند را برای ایشان پیش فرستادی و فرشتگانت را بر آنان فرو فرستادی و به وحی خود آنان گرامی داشتی و آنان را به بخشش علم خود میهمان كردی . . . .»مسترداک

البته این امتیاز (علم و عصمت موهبتی) پایه و شرط اولیه امامت است و معصومان با اراده خویش و تلاش و عبادت به مقامات عالی‏تری از علم و عصمت دست می‏یابند; چنان كه در قرآن مجید از زبان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‏خوانیم: «و قل رب زدنی علما; و بگو پروردگارا بردانشم بیفزای .»

و همین عبادت‏ها و صبر و جهادهای بیش‏تر كه با اختیار و اراده انجام می‏شود، موجب برتری برخی از پیامبران بردیگر پیامبران می‏گردد:

«تلك الرسل فضلنا بعضهم علی بعض; برخی از آن پیامبران را بر برخی دیگر برتری بخشیدیم . . . .»

ناگفته نماند، دسترسی به مقام «عصمت‏» و راه‏یابی به مقامات «علمی و معنوی‏» به پیامبران و امامان اختصاص ندارد و برای همگان میسر است; چنان كه حضرت زینب (س) تا مرز عصمت پیش رفت; حضرت عباس (علیه السلام) به مقامات عالی معنوی دست‏یافت و بسیاری از علما و اولیا را «تالی تلو معصو» (نزدیكان به مرز عصمت) می‏خوانند . مسترداک

ــ عصمت ائمه (ع)

عصمت لازمه ی ذاتی امامت است ؛ چون امام یعنی کسی که به حکم آیه ی 59 نساء «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْر » باید از او اطاعت بی چون چرا شود ؛ و اگر بناست ما از کسی اطاعت بی چون و چرا کنیم ، او حتماً باید دچار گناه و خطا نشود ، و الّا اطاعت مطلق از او ما را هم گرفتار گناه و خطا می کند. پس اگر خدا امر نمود که از امام اطاعت مطلق نمایید ؛ و اطاعت او را در ردیف اطاعت خود و رسول قرار داد ، لابد باید معصوم باشد ؛ در غیر این صورت حتماً قید می نمود اگر امام خطا رفت شما از او اطاعت نکنید. پس اگر امامت کسی اثبات شد ، عصمت او نیز اثبات می گردد.مسترداک

افزون بر این ، آیه « إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً . ـــ خداوند فقط مى‏خواهد پليدى و گناه را از شما اهل بيت دور كند و كاملاً شما را پاك سازد.»( الأحزاب:33) شاهد روشنی است که اهل بیت(ع) به دست خدا از هر نوع پلیدی پاک شده اند . به قرینه ی این آیه ، مصداق بارز « لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُون» نیز اهل بیت(ع) هستند. همچنین به قرینه ی این آیه و آیه ی « لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُون » ، معلوم می شود که در آیه ی هفت آل عمران نیز ، منظور از راسخان فی العلم اهل بیت(ع) می باشند. و شکّی نیست که حضرات علی ، فاطمه ، حسن و حسین ـ علیهم السّلام ـ جزء اهل بیت می باشند.

همچنین در آیه ی 32 شوری « قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى» خداوند متعال به نحو مطلق ـ بدون هیچ قیدی ـ ما را امر نمود که اهل بیت رسول خدا (ص) را دوست داشته باشیم ؛ و روشن است که خدا هیچ گاه به نحو مطلق امر نمی کند که غیر معصوم را دوست داشته باشید. اگر اهل بیت رسول خدا (ص) معصوم نبودند ، حتماً خدا قید می نمود که هر گاه آنها گناه کردند ، از آنها تبرّی جویید ؛ چون تبرّی از واجبات دین می باشد.

دلیل دیگر اینکه علّت احتیاج به امام این است که امّت احتمال خطا دارند و لذا نیاز به هدایت کننده پیدا می کنند. حال اگر خود امام ، معصوم نباشد ، او نیز احتمال گناه دارد ، پس خود او نیز محتاج امام می باشد ؛ حال آن امام دوم نیز یا معصوم است یا معصوم نیست. اگر معصوم نیست او نیز باید امام داشته باشد ؛ و ... . پس باید سر این سلسله به امام معصوم ختم گردد و الّا تسلسل امامها لازم می آید.مسترداک

 

, چرایی عصمت ائمه (علیهم السلام) , تحقیق چرایی عصمت ائمه (علیهم السلام) , دانلود تحقیق چرایی عصمت ائمه (علیهم السلام) , درباره چرایی عصمت ائمه (علیهم السلام) , پاورپوینت چرایی عصمت ائمه (علیهم السلام) , چرایی عصمت ائمه , تحقیق چرایی عصمت ائمه , دانلود تحقیق چرایی عصمت ائمه , تحقیق در مورد چرایی عصمت ائمه , تحقیق درباره چرایی عصمت ائمه , تحقیق درباره چرا امامان وپیامبران معصوم هستند

 

لینک دانلود فایل

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 262
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 6
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 85
  • آی پی دیروز : 81
  • بازدید امروز : 343
  • باردید دیروز : 199
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,057
  • بازدید ماه : 4,471
  • بازدید سال : 46,737
  • بازدید کلی : 387,101